kevinopbali.reismee.nl

eerste week Bali 25(27)-9 / 4-10

Pagi!

Laughing

UPDATE: LINK >> TRADITIONELE DANS TOEGEVOEGD (onderaan)

Het heeft even geduurd maar dan nu mijn eerste "week" blog!

zoals je waarschijnlijk al wist was de reis naar Bali echt mega lang,de reis nam in totaal 2 dagen in beslag aangezien we 4 uur 's ochtends op zondag aankwamen...

dit zorgde er ook voor dat we tijdens de busreis op Bali ook niet echt veel konden zien van het eiland. MAAAAAR ik ga te snel! ; toen we aankwamen bij Denpasar (vliegveld) kwamen we in een hal die echt doodsestilte uitstraalde, de Balie medewerkers / douane kijken je totaal niet aan en zeiden geen woord. dus hier al de gastvrijheid ervaren haha!

Laughing

toen we de aankomst hal verlieten waren er echt MEGAVEEL mensen aan dranghekken die je een taxi wilde aansmeren enof je koffer wilde tillen (voor een vergoeding uiteraard). dit was wel een erg apart gezicht in vergelijking met Qatar, waar iedereen je maar aankijkt en aan het bidden is. (tussenstop voor 8 a 9 uur). De uitgang/ingang van het vliegveld is echt prachtig gemaakt, maar eenmaal van het vliegveld af, is er weinig aan en extreem benauwd. en toen nog de busreis naar t huisje (the brownhouse).

Zondag 27e; uitslapen tot 12 (6 uur slaap dus), en toen voorzichtig naar de buitenwereld getreden! we liepen richting de Hardy's (grote supermarkt) en t functioneert vrij vreemd... het is een soort bijenkorf, dus niet geheel praktisch maar wel leuk! de mensen in het deel supermarkt, zijn overigens wel zeer apart, we vroegen om deet (tegen muggen) en NIEMAND van het personeel sprak Engels, dus er stond toen ongeveer 15 a 20 man personeel om ons heen om uit te vogelen wat we wilde hebben haha! daarnaast hebben de werknemers een vrij relaxde baan, de werknemers zitten overal op de grond en tussen kleding rekken??? this maar wat je functie is haha!

in de avond hebben we gegeten op een traditionele tafel, met traditioneel eten (nasi goreng / rijst / saté ) en vroeg naar bed uiteraard!

Maandag 28e; we zijn meteen in de ochtend whoppa naar de universiteit gegaan hier in Singaraja, meteen in de hitte de school bekeken en t rooster (2 volle dagen per week taal en cultuur leren) wist je bijvoorbeeld dat ze op Bali Indonesisch spreken, maar typish voor Bali is Balinees niet iedereen (oudere vooral) spreekt indonesisch.

en toen om 15:00 "the ferry" (veerboot/pond) naar Lombok, dit duurde me een te gekke 5 en een half uur!!!! terwijl een fastboat, er een uur over doet... dit kost een extra 10/15 euro maar de docent vindt dat we goedkoop moeten reizen omdat we ons moeten mengen met de bewoners??? dit is natuurlijk waar, maargoed t zal zeer waaschijnlijk ook wel met geld te maken hebben.. en daarna nogmaals een busje, die er nogmaals een hele lange tijd over deed, we waren rond 01:00 te bestemming! leuk he!? ik heb dus tot nu toe alleen maar gereisd! (wel tussendoor traditioneel gegeten (rijstmet sate)

Dinsdag was leuk! lekker vroeg op om naar de pre-school te gaan op Lombok! het ontvangst was zo leuk!!! al die kinderen die voor ons zongen en instrumenten bespeelde (4-6 jaar), en nog even gekeken als lange blanke jongen in de klas van kinderen (en ouders) die ons nog nooit hadden gezien haha! alles werd vast gelegd door foto camera's (van de lokale bevolking en de media) en zelfs een tv ploeg! we zijn dus als studenten op het lokale nieuws geweest hahaha!!! supervette ervaring!

We waren op het punt gekomen dat de camera in me nek zat en ik kinderen moest begroeten, maar de kinderen erkennen jou als een ouder iemand, en kussen dus je hand omdat je groter en ouder bent, dit was wel bizar maar zo zijn ze eenmaal opgegroeid, en is het dus de traditie.

Het gekste is nog dat alle ouders je zo graag op de foto willen hebben dat ze continue afwisselen om met je op de foto te kunnen haha!

Laughing

in de middag zijn we bij de university of Lombok geweest, ook dit was echt overweldigend! de mensen waren zo bizar vriendelijk!, maar toen we naar binnen wilde lopen kregen we traditionele muziek die ons begeleide, en een sjaal die tijdens ceremonies en tradities wordt gebruikt.

er valt echt heelveel over deze school te vertellen, maar dit doe ik niet, een paar foto's zeggen genoeg, maar de studenten zijn zo geschokt dat wij eraan kwamen, dat ze de gehele middag foto's van je maakte (voelde me echt een filmster). we moesten deze dag ook een voorlichting geven (van onze departement / opleiding) en dit voor meteen pats boem 100 a 200 man... gaat lekkurrr denk je dan, maar daarna nog kleinere groepjes die je vol gooien met vragen over van alles en nog wat zoals hoe het is in Nederland, maar ook vragen als : hoe kan je het beste sparen?.

en in de home stay,,, weer tsja je raad het wel...

en ik heb me gewassen in een mandie! dit is een grote bak met water en een bakje, er zit koud water in, en succes er mee haha!!! douche

Laughing

Woensdag weer richting Bali, huis.. maar wel 5 uur op voor de lokale markt! maar deze is zo leuk, en bizar... zo onhygiënisch hahaha!!! vieze kippen werden geslacht met messen die je in Nederland echt niet wilt zien. en kraampjes die zekers nog nooit zijn gewassen haha!!! er werd van alles verkocht, van tabak en kruiden tot kip, snoep en insecten om te eten!

ontbijt was, bizar.. veel eten dat ik nog niet kende. veel eten ook met gelei, ziet er vreemd uit, smaakte ook wel vreemd. maar was opzicht niet verkeerd! haha..

(de home stay had trouwens een mooie tuin, met mooie insecten zoals: spinnen van 15 a 20 cm, super leuk om te zien wel angstig maar leuk, de lokale bevolking ziet deze als delicatesse)

daarna heel kort t strand gezien, jaha! zo een strand die je ook wel is ziet op tv, maar dan anders! het strand was inderdaad prachtig, maar t ligt VOL met afval, echt heel zonde. dit zie je uiteraard niet op de foto, maar geloof me het is er echt in overvloed (ook op Bali trouwens).

en toen weer dezelfde reis terug naar huis en slapen! hatzee...

Frown

Donderdag 1 okt. veel gereisd, ook naar mijn project stad Bengkala. er werd gezegd dat er erg veel afval lag... maar dit dorpje is zo mooi!!! mooie bloemen etc, netjes (tot hoever we kwamen) en ik kan nu al het alfabet in gebarentaal. ik ben lekkurrr bezig!!

in het dorp gesproken met de kapala desa (hoofd van het dorp / burgemeester) en die was erg enthousiast over mijn plan en is dus goedgekeurd, verder zijn we ook nog naar andere dorpjes gereisd voor de andere projecten.

vrijdag zijn we naar Bali Mandara geweest, dit is een groot campus achtig idee, voor kinderen die naar school gaan. we zijn zo gastvrij ontvangen, echt belachelijk gewoon!!!!

we hebben traditionele zang en dans optredens gehad, (gefilmd en probeer ik te uploaden maar dit is echt MEGA TRAAG, zo traag dat t me nog niet is gelukt heb namelijk niet veel tijd thuis) en natuurlijk lunch! super lekker ook allemaal met rijst haha.

Laughing

we waren laat in de middag terug en hebben toen even omgekleed en zijn we op ontdekkingsreis geweest in de supermarkt. thats it....

Zaterdag waren we even bij de universiteit van Bali en hebben de "vice rektor" gesproken, allemaal heel saai en heel officieel....

in de late ochtend lang op de brommer geknald naar een ander dorp, een een soort wandeling gemaakt door de rijstvelden, echt een hele toffe ervaring!!! deze familie was zo gastvrij en de man was zo leuk in zijn verhalen over de natuur en ervaring! bij een lokale boer onderweg kregen we Balinese chips (hadden ze zelf gebakken) en aardappel koekjes!! en (ja komt geen eind aan de gastvrijheid) heb ik kokoswater gedronken uit een kokosnoot op de manier die de boeren ook gebruiken! er zit smaak verschil in een volgroeide kokosnoot en een jonge kokosnoot qua smaak, de volgroeide is iets subtieler van smaak en de jonge lijkt t wel alsof er koolzuur in zit haha!

de boer had overigens wel "machtig" veel kippen (huis grapje).

na de geweldige wandeling waren we uitgenodigd in zijn huis en heeft zijn vrouw echt super lekker gekookt echt SUPER LEKKER de Indonesische keuken is zwaar onderschat! het was echt geweldig!!!

Laughing

Zondag geprobeerd spul te uploaden,,, niet gelukt (filmpje) en de foto's duurde de gehele dag, dus dan maar een massage, en zwemmen! en nu lekker slapen ajuu!!! morgen weer 5 uur op! geweldige planning wacht op mij! en een geweldige tijd staat voor de deur! tot snel.

Kevin,

ps; ik heb er geen foto's tussen gedaan, deze kun je opzoeken bij: foto's

Laughing

pss; filmpje traditionele dans, linke even kopiëren en plakken : https://www.youtube.com/watch?v=RHSTlXvU5bc

Jessica

Veel plezier en geluk daar!

armando

wouw man je hebt eerste week al best wat mee gemaakt ik hoop dat je het naar je zin hebt maar als ik het zo lees moet dat wel goed komen ;) ook wel leuk om te lezen over hun coltuur dingen moet ook zeggen zitten mooie foto's tussen :) wens je veel plezier en volg je sws kan niet wachten om het volgende te lezen!

Yvonne

Super leuk geschreven Kevin, en je hebt al best veel gedaan en gezien leuk hoor. Het "echte" werk moet nog beginnen maar tot zover al heel leuk.
Blijf schrijven he ik hang aan je lippen hahaha
Kus van Papa en mama

Karin

Wat leuk Kevin en wat een cultuurschok begrijp ik uit je verhaal. Rijst rijst en nog eens rijst....maar ja doe maar even voorzichtig met eten. Hoezo salmonella met die kippen. Maar ja waarsch. geen antibiotica zoals hier of plofkippen. Leuke foto's maar graag ook foto's van de supermarkt supernieuwsgierig naar de ''leclerc'' van bali. En hoe je woont natuurlijk. Heel erg leuk allemaal om te zien. Heel veel suc6! Rene & Karin

Niels

Leuk verhaal

Veel plezier

Rudi en Bea

Hoi Kevin,
Hier op een zonnig en snikheet Curacao mooi de tijd om je reisverslag te lezen! Fijn om te lezen dat je al heel wat (mooie) indrukken hebt opgedaan. Dit zal je zeker bij je opdracht gaan helpen!
Van die Indonesische gastvrijheid kunnen wij nog een hoop leren!
Ga zeker door met het plaatsen van je verhalen en foto's, je hebt er 2 fans bij! Heel veel succes met je opdracht en vergeet niet te genieten!
Groetjes Rudi en Bea.